30 maja Światowy Dzień Soku

 

Kim jesteśmy? Mamami! Co jest dla nas ważne? Zdrowie całej rodziny! Podpisuję się pod tymi odpowiedziami. Zdrowie moje, moich dzieci i ich taty to dla mnie priorytet i na tym skupiam się każdego dnia. Jak? Przede wszystkim w kuchni, kiedy przygotowujemy jedzenie. Ileż to poradników na temat zdrowej diety przeczytałam! A wszystko dla nich. I choć wcześniej też starałam się zdrowo jeść, bycie mamą jeszcze bardziej mnie do tego mobilizuje, bo chcę dawać dzieciom to, co najlepsze.

Jak to wygląda u nas w praktyce? Pomimo dużej świadomości bywa z tym różnie. U Ciebie pewnie podobnie. Dobrze wiemy, że każdego dnia powinniśmy spożywać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców. Dzienna zalecana dawka to minimum 400 g. Przyznaję, że czasem jest to trudne i wieczorem biję się w pierś, że nie udało nam się odhaczyć całej piątki. Doba dla każdej z nas ma tylko 24 godziny, a ilość obowiązków sprawia, że czasem zapominamy lub po prostu nie mamy czasu na to, żeby przygotować sałatkę na drugie śniadanie czy zdrowy podwieczorek. Ale może łyknęłaś szklankę soku – całe szczęście! Otóż do 5 porcji nie zaliczają się tylko świeże czy ugotowane warzywa i owoce – porcją może być też szklanka, czyli ok. 200 ml Twojego ulubionego soku.

 

5 porcji owoców, warzyw i soku

 

Nie bez kozery o sokach dzisiaj mowa. W końcu Światowy Dzień Soku obchodzony 30 maja to idealna okazja do poruszenia tego tematu i rozwiania wszelkich wątpliwości. Szklanka soku owocowego lub warzywnego wlicza się do dziennej zalecanej dawki warzyw i owoców. Dlaczego? Sok jest tak samo wartościowy, jak warzywa lub owoce, z których został przygotowany. Nie może zawierać konserwantów, słodzików, cukru czy sztucznych barwników i aromatów. Soki zawierają wiele cennych substancji odżywczych takich jak żelazo, magnez, potas, a także witaminy, foliany i antyoksydanty. Wszystko to niezbędne jest do prawidłowego funkcjonowania dorosłego organizmu i zdrowego rozwoju naszych dzieci, a na tym nam właśnie zależy. Mam tu dla Ciebie kilka przykładów:

  • Sok marchwiowy – jedna szklanka (ok. 200 ml) soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A.
  • Sok pomidorowy – W szklance soku pomidorowego (200 ml) znajdziemy około 400 mg potasu. Potas pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.
  • Sok pomarańczowy – Szklanka soku pomarańczowego (około 200 ml) zabezpiecza ok. 50%-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie http://5porcji.pl/

 

5 porcji warzyw, owoców, soku

 

Wartości odżywcze to jeden z głównych argumentów, dla których zawsze znajdzie się u nas jakiś dobry sok. Bardzo istotne dla mnie jest to, żeby moja 4-latka jadła i piła to, co najlepsze, a że bywają dni, kiedy jest obrażona na wszelkie owoce i warzywa, sięgam po sok. W tej formie mogę przemycić witaminy i składniki mineralne, których potrzebuje i nie zadręczam się, że znów ma focha na brokuły. Ja też czasem nie mam ochoty na owoc, ale szklanką soku nie pogardzę, żeby uzupełnić braki w witaminach. I nie ukrywajmy – jest to też wygodne. Na spacerze, na weekendowym pikniku, na zakupach, kiedy biegam po mieście i załatwiam codzienne sprawy, zawsze mogę wypić sok. W takich sytuacjach najczęściej wybieram soki w butelce lub opakowaniach kartonowych. Dlaczego? Bo wiem, że znajdę w nich wartościowy sok bez konserwantów, sztucznych dodatków, a na dodatek jest po prostu smaczny. Zastanawiacie się jak to jest, że sok w kartoniku ma często długą datę przydatności do spożycia? Dzieje się tak dzięki technologii aseptycznego pakowania i pasteryzacji, która polega na podgrzaniu soku w krótkim czasie i szybkiemu ich schłodzeniu, ma to na celu pozbycie się drobnoustrojów, które powodowałyby szybkie psucie się produktu. Co więcej kartonik chroni przed światłem, tlenem i wilgocią z zewnątrz, więc jego zawartość jest bezpieczna, zachowując tym samym barwę, smak, fakturę i składniki odżywcze soku.

A teraz odpowiedz sobie na bardzo ważne pytanie – czy wiesz, jak powinna wyglądać codzienna zbilansowana dieta? W czasach kiedy mamy dostęp do wielu produktów spożywczych, bardzo istotna jest edukacja w zakresie prawidłowych postaw żywieniowych. Często to my dorośli nie do końca wiemy, czego brakuje w naszym menu, a przecież jesteśmy przykładem dla naszych pociech. Dlatego warto szukać informacji, żeby kształtować prawidłowe wzorce. Dzieci niestety często “jedzą oczami” i chętnie sięgałyby po rzeczy, które nie są w żaden sposób wartościowe, a tylko ładnie wyglądają. Rozmawiajcie zatem o tym, co jest dobre i zdrowe, a czego należy unikać. W końcu właściwa dieta to mniej chorób, więcej energii i uśmiechu. Próbujcie więc razem różnych warzyw, owoców i soków, żeby wspólnie poznawać smaki. Jest ich tak dużo, że z pewnością znajdziecie gamę swoich ulubionych.

 

Materiał sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

 

5 porcji warzyw, owoców lub soku

 

5 porcji warzyw, owoców lub soku